PDA

View Full Version : [Tutorial] Score, Kills en Deaths opslaan [+Login/Register/Save systeem]

Biesmen
15/04/2011, 08:52 AM
Inleiding
Mijn eerste tutorial op SA-MP.com. Ik heb er wel wat vaker geplaatst over SAMP, maar dan op andere forums.
Ik zie dat er vraag is naar het opslaan van score, kills en deaths. Nou, ik heb besloten om hier even een tutorial van te maken.

We gebruiken hiervoor de makkelijke manier om dingen op te slaan: Dini. Normaal raad ik je af om dit te gebruiken, maar voor een kleine script kun je dat wel doen.

Omdat ik momenteel geen PAWN editor heb, kan ik niet zeggen of het werkt omdat ik dit ter plekke type.

Wat is Dini?
Dini is gemaakt door DracoBlue (http://forum.sa-mp.com/member.php?u=389). Je kent de standaard functie van C/C++ wel, om bestanden te lezen en te maken. PAWN gebruikt deze dus ook. De 'standaard' functie heeft deze onderdelen:
fwrite (http://wiki.sa-mp.com/wiki/Fwrite): Om naar een bestand te schrijven
fopen: (http://wiki.sa-mp.com/wiki/Fopen) Een bestand openen
fclose: (http://wiki.sa-mp.com/wiki/Fclose) Een bestand sluiten
fremove: (http://wiki.sa-mp.com/wiki/Fremove) Een bestand verwijderen
fread (http://wiki.sa-mp.com/wiki/Fread): Om een bestand te lezen
De dini functies:
Als het goed is mis ik geen functie, ik heb dit uit m'n hoofd getypt, als ik er wel ťťn mis, zeg het dan a.u.b
dini_Exists(bestandsnaam): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Controleren of "bestandsnaam" bestaat.
dini_Remove(bestaandsnaam): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Het verwijderen van "bestandsnaam".
dini_Create(bestandsnaam): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Het maken van "bestandsnaam".
dini_Set(bestandsnaam, key, string): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) In een bestand een bepaald iets schrijven. Bijvoorbeeld: dini_Set("Hallo.txt", "Test", "hoi");, dit zal in Hallo.txt het volgende plaatsen: "Test=hoi".
dini_IntSet(bestandsnaam, key, cijfer): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Hetzelfde als hierboven, alleen hier zet je geen string maar een 'value', een getal. Bijvoorbeeld: dini_IntSet("Hallo.txt", "Test", 1);, dit zal in Hallo.txt het volgende plaatsen: "Test=1".
dini_FloatSet(bestandsnaam, key, floatcijfer): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Dit doet bijna precies hetzelfde als IntSet, alleen dit is niet voor een integer maar een float integer. Dus met cijfers achter de komma. In het Engels is het cijfers achter de punt. Bijvoorbeeld voor coordinaten.
dini_BoolSet(bestandsnaam, key, cijfer): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Ik heb nooit begrepen waar dit op slaat, want voor zover ik het nog weet kun je hier niks doen met het cijfer, het kiest zelf een cijfer: 1 of 0. Dus dit is nergens voor nodig.
dini_Int(bestandsnaam, key): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Dit zal aangeven wat de key als getal heeft. Bijvoorbeeld, we hebben dini_IntSet gebruikt bij "Hallo.txt" en "Hoi" met het getal 501. dini_Int("Hallo.txt", "Test"); zal jou dan het getal "501" geven.
dini_Float(bestandsnaam, key): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Dit doet precies hetzelfde als dini_Int, alleen dit returnt een float integer.
dini_Get(bestandsnaam, key): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Dit doet precies hetzelfde als dini_Int en dini_Float, alleen dit zal een string lezen.
dini_Unset(.....): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Hier zal later informatie van komen, ik weet niet wat dit inhoud, nog nooit gebruikt. Maar ik weet wel dat het bestaat.

Nou, wat dini eigenlijk is, het opent een bestand en sluit het bij elke 'functie'(stock) die je gebruikt.
Daarom raden mensen af om dini te gebruiken. Als iemand, bijvoorbeeld, bij een RP Server inlogt, dan moet je heel veel data laden. Misschien wel 100 dingen. Als je dini gebruikt, zal het gebruikersbestand 100 keer worden geopend en 100 keer worden gesloten.
Terwijl als je geen dini gebruikt, hij maar 1 keer een bestand hoeft te openen, en 1 keer sluiten.

De tutorial
Ik ben een grote voorstander van inloggen en registreren met dialogs, alleen andere mensen niet. Dus ik doe het maar gewoon via een command.
We gebruiken nu strtok om een wachtwoord in te vullen. Ik zal over een paar dagen of misschien later op deze dag, dezelfde tutorial maken alleen dan voor sscanf2.
Ik, en vele andere scripters, raden je af om strtok te gebruiken. Ik wil dat deze tutorial voor iedereen te volgen en te lezen is, daarom gebruik ik de makkelijkere manieren om dit te maken.
We kunnen ook gewoon 'cmdtext' gebruiken, maar de meeste mensen weten niet hoe dat werkt. Daar zal ik ook, net zoals sscanf2 een tutorial over maken, in deze topic.

Zet dit helemaal bovenaan je script, onder #include <a_samp>:

#include <dini>

Stap 1.
Als we strtok gaan gebruiken, moet je het ook definen.
Dus hier is de code om strtok te definen:

strtok(const string[], &index)
{
new length = strlen(string);
while ((index < length) && (string[index] <= ' '))
{
index++;
}

new offset = index;
new result[20];
while ((index < length) && (string[index] > ' ') && ((index - offset) < (sizeof(result) - 1)))
{
result[index - offset] = string[index];
index++;
}
result[index - offset] = EOS;
return result;
}

Stap 2.
We gaan een aantal variabelen maken.
Zet dit bovenaan je script, onder de #includes.

new logged[MAX_PLAYERS]; // Een variabel zodat we kunnen zien of de speler is ingelogt of niet. MAX_PLAYERS betekent het maximaal aantal spelers dat in een server kan, en dat is 500.
new Kills[MAX_PLAYERS];
new Deaths[MAX_PLAYERS];
new Score[MAX_PLAYERS];

Stap 3.
Nu we strtok hebben, kunnen we beginnen met het echte werk.
We gaan beginnen met een command genaamd "/register [wachtwoord]".
Als eerst moeten we naar de callback genaamd "OnPlayerCommandText".
Dus, zoek die maar even op. Tip: CTRL + F.
Als je die hebt gevonden, moet je dit meteen bovenaan zetten:

new cmd[128]; // Het definen, herkennen van CMD.
new idx; // Afkorting van index
new tmp[128];
cmd = strtok(cmdtext, idx); //Hier gebruiken we CMD. CMD wordt nu herkend als strtok.
new playername[MAX_PLAYER_NAME]; // Om de speler's naam te ontvangen
new file[40];
tmp = strtok(cmdtext, idx); // tmp wordt nu ook herkend als strtok
GetPlayerName(playerid, playername, sizeof(playername)); // De speler's naam ontvangen, die een command typt.

De command zelf:

if(strcmp(cmd, "/register", true) == 0)
{
return 1;
}

Dat 'haakje' "{", ookwel "brace" in het Engels, gebruiken we om de 'commando' te openen. En dat andere haakje om hem weer te sluiten.
Als we geen "return" gebruiken, zal hij de volgende command ook meteen pakken, terwijl je het niet typt. (als je meerdere commands hebt)

Dan nu de inhoud van de command.

{
new playername[MAX_PLAYER_NAME]; // Om de speler's naam te ontvangen
new file[40];
tmp = strtok(cmdtext, idx); // tmp wordt nu ook herkend als strtok
GetPlayerName(playerid, playername, sizeof(playername)); // De speler's naam ontvangen, die /register typt
if(!strlen(tmp)) // Dus, als TMP niet wordt gebruikt:
{ // openen
SendClientMessage(playerid, -1, "GEBRUIK: /register [wachtwoord]"); // Stuur een bericht
return 1; // Wel 'return' doen, anders kan ie toch registreren
} // sluiten
return 1;
}

Wat we nu hebben, is dat als TMP, ookwel het wachtwoord(string), niet wordt getypt, je niet kan registreren.
Nu gaan we de registratie maken.

{
if(!strlen(tmp)) // Dus, als TMP niet wordt gebruikt:
{ // openen
SendClientMessage(playerid, -1, "GEBRUIK: /register [wachtwoord]"); // Stuur een bericht
return 1; // Wel 'return' doen, anders kan ie toch registreren
} // sluiten
format(file, sizeof(file), "%s.ini", playername); // %s betekent dat hij een string vervangt met %s. Playername is een string.
if(!dini_Exists(file)) // Kijken of naam.ini NIET bestaat.
{ // openen
dini_Create(file); // Het bestand maken, naam.ini
dini_Set(file, "Wachtwoord", tmp); // Zet in naam.ini het wachtwoord dat je hebt gekozen/
//Nu gaan we met de score, death en kills aan de gang.
dini_IntSet(file, "Score", 0); // Als ze registreren moet hun score 0 zijn.
dini_IntSet(file, "Deaths", 0); // Hetzelfde geld voor het aantal keer dat je dood bent gegaan
dini_IntSet(file, "Kills", 0); // en ook voor het aantal kills
//Dan sturen we nu een bericht dat zijn account gemaakt is, en dat hij kan inloggen.
SendClientMessage(playerid, -1, "Je account is gemaakt. Log nu in door /login te typen, met je wachtwoord die je zelf gekozen hebt.");
// Prachtig, nu is het account gemaakt.
} // Sluiten
else // MAARR!! Als naam.ini WEL bestaat, kan hij natuurlijk niet registreren!
{ // Dus, openen die else
SendClientMessage(playerid, -1, "Dit account bestaat al! Je kan niet registreren"); // Bericht sturen
} // Sluiten die handel.
return 1; // Dan weer return zodat de command wordt afgesloten/
}

Stap 4.
Dan gaan we nu het login systeem maken.
Hier gaan we controlleren of het account bestaat, als ze inloggen, en het laden van hun score, deaths en kills.

if(strcmp(cmd, "/login", true) == 0) // Als ze /login typen:"
{ // Openen
if(logged[playerid] == 1) // Als de speler al is ingelogt, mag hij dat natuurlijk niet nog een keer doen.
{ // openen
SendClientMessage(playerid, -1, "Je bent al ingelogt!"); // Bericht sturen
return 1; // Return, zodat hij niet verder kan
} // Sluiten
if(!strlen(tmp)) // Deze ken je al.
{ // openen
SendClientMessage(playerid, -1, "Gebruik: /login [wachtwoord]");
return 1; // Ken je ookal
} // sluiten
format(file, sizeof(file), "%s.ini", playername); // Ken je ook wel
if(dini_Exists(file)) // Als het account bestaat
{ // openen
if(strcmp(tmp, !dini_Get(file, "Wachtwoord"), true) == 0) // Als het wachtwoord NIET overeenkomt
{ // openen
SendClientMessage(playerid, -1, "Het wachtwoord klopt niet!");
return 1;
} // sluiten
//Als het wel klopt, zal hij alles laden.
logged[playerid] = 1; // Als eerst aangeven dat hij is ingelogt.
Score[playerid] = dini_Int(file, "Score"); //De gegevens laden en in een variabel zetten van Score.
Deaths[playerid] = dini_Int(file, "Deaths"); //De gegevens laden en in een variabel zetten van Deaths.
Kills[playerid] = dini_Int(file, "Kills"); // De gegevens laden en in een variabel zetten van Kills.
SendClientMessage(playerid, -1, "Je bent nu ingelogd."); // Bericht geven dat hij is ingelogt
} // Sluiten
else // MAAR... Als het account niet bestaat:
{
SendClientMessage(playerid, -1, "Je account bestaat niet. Registreer eerst door /register te typen!");
return 1;
} // sluiten
return 1;
} // De commando sluiten

Mooi, nu hebben we het registreer en login systeem gemaakt. Dan gaan we later drie commando's maken om je score, kills en deaths te achterhalen.
Stap 5.
Nu ga ik een aantal 'stocks' maken, zodat je kunt achterhalen hoeveel kills/deaths en score je hebt.

Plaats deze stocks ergens in je script waar je ook maar wilt.

stock GetPlayerDeaths(playerid) // Dit kunnen we gebruiken om te achterhalen hoeveel deaths iemand heeft.
{
return Deaths[playerid]; // Als GetPlayerDeaths wordt getypt, zal hij nu aangeven hoeveel deaths iemand heeft.
}

stock NewGetPlayerScore(playerid) // GetPlayerScore bestaat al, maar we willen ook de opgeslagen playerscore zien.
{
Score[playerid] = Score[playerid] + GetPlayerScore(playerid); // Hier worden de scores bij elkaar opgeteld.
return Score[playerid]; // Zelfde als bij GetPlayerDeaths.
}

stock GetPlayerKills(playerid)
{
return Kills[playerid]; // Zelfde als bij GetPlayerDeaths
}

Eerlijk gezegd is niet allemaal niet heel erg nodig, maar soms wel handig.

Stap 6.
Nu moeten we zorgen dat als iemand dood gaat, hij een 'death' erbij krijgt. En de killer een score + kill erbij.
Ga naar de callback: "OnPlayerDeath".
Tip: CTRL + F
Als je de callback hebt gevonden, ga je de callback verwijderen, en vervangen met dit:

public OnPlayerDeath(playerid, killerid, reason) // Default
{ // Openen
Score[killerid]++; // ++ betekent gewoon, simpel weg: +1. Killerid = de moordenaar
Kills[killerid]++;
Deaths[playerid]++; // Nu geven we de gene die is vermoord +1 deaths.
return 1; // Return.
} // callback sluiten

Stap 7.
Nu moeten we zorgen dat de informatie wordt opgeslagen als de speler uit de server gaat.
Daarom gaan we naar de callback: "OnPlayerDisconnect".
Tip: CTRL + F
Verwijder die callback maar, vervang het met dit:

public OnPlayerDisconnect(playerid, reason)
{ // openen
// Als eerst weer de naam van de speler ontvangen en file definen.
new playername[MAX_PLAYER_NAME];
GetPlayerName(playerid, playername, sizeof(playername));
new file[40];
format(file, sizeof(file), "%s.ini", playername);
if(logged[playerid] == 1) // Als hij is ingelogt
{
dini_IntSet(file, "Score", NewGetPlayerScore(playerid)); // De score
dini_IntSet(file, "Deaths", GetPlayerDeaths(playerid)); // De deaths. Eigenlijk kon je ook gewoon ipv de stocks het heel anders doen, door "Deaths[playerid]" te gebruiken.
dini_IntSet(file, "Kills", GetPlayerKills(playerid)); // De kills. Eigenlijk kon je ook gewoon ipv de stocks het heel anders doen, door "Kills[playerid]" te gebruiken.
logged[playerid] = 0; // Uitloggen
}
return 1; // Return.
} // Sluiten

Uitleiding
We hebben nu een 'save' systeempje gemaakt, registreer en login, met het opslaan van de score, deaths en kills.
Nu zijn we weer blij vandaag.
Maar, ik heb wel, ook expres gedaan, onnodige stocks gemaakt. Ik vond het op die manier misschien wat beter voor de beginners om dat zo te doen.
Binnenkort zal er ook een SSCANF2 en CMDTEXT versie komen.

Bedankt voor het lezen en veel plezier ermee.
Einde

Vince
15/04/2011, 09:27 AM
We gebruiken hiervoor de makkelijke manier om dingen op te slaan: Dini. Normaal raad ik je af om dit te gebruiken, maar voor een kleine script kun je dat wel doen.

En tegelijk ook de meest oude en achterhaalde manier.

dini_BoolSet(bestandsnaam, key, cijfer): (http://forum.sa-mp.com/showthread.php?p=1165314) Ik heb nooit begrepen waar dit op slaat, want voor zover ik het nog weet kun je hier niks doen met het cijfer, het kiest zelf een cijfer: 1 of 0. Dus dit is nergens voor nodig.
Dan raad ik je aan om eerst even te bekijken wat een boolean (http://wiki.sa-mp.com/wiki/Scripting_Basics_NL#Boolean) precies is. Deze kan namelijk maar twee waarden hebben: true (1) of false(0).

Biesmen
15/04/2011, 10:52 AM
Dan raad ik je aan om eerst even te bekijken wat een boolean (http://wiki.sa-mp.com/wiki/Scripting_Basics_NL#Boolean) precies is. Deze kan namelijk maar twee waarden hebben: true (1) of false(0).

Volgens mij snapte jij niet wat er stond. Wat er staat is, dat het totaal niets doet ookal is het true of false en als je zelf true of false selecteerd, doet ie ook niets.

shadowdog
15/04/2011, 02:06 PM
Dankje, veel duidelijker dan de engelse versie

Michael@Belgium
15/04/2011, 02:26 PM
Ja ! :D Goed gedaan ;p

Hiddos
15/04/2011, 04:04 PM

Ik, en vele andere scripters, raden je af om strtok te gebruiken.

Waarom doe je het dan toch, als dit de meest onefficiŽnte, outdated en trage systemen zijn die er bestaan?

shadowdog
15/04/2011, 04:31 PM
Waarom doe je het dan toch, als dit de meest onefficiŽnte, outdated en trage systemen zijn die er bestaan?

Misschien omdat voor beginners, zoals ik dit nog enigzins te begrijpen is. Ik heb namelijk geen idee wat mysql is.

Kwarde
15/04/2011, 04:35 PM
@Shadowdog:
MySQL is een soort database. Met de SQL language code kun je bijv. tabellen maken waarop je informatie kan opslaan. Bijvoorbeeld:
TABEL "Gebruikers" (values: "ID", "Naam", "Wachtwoord").
Dan heb je dit:

ID | Naam | Wachtwoord

Als je dan bijv. twee gebruikers hebt:

ID | Naam | Wachtwoord
1 | Kevin_Warde | lalala
2 | Kwarde | HiHi

Het is snel, handig en goed. Je kan dan natuurlijk ook de gegevens weer lezen. Het is precies hetzelfde als bijv. dini, maar dan anders :P
In dini zou het zo zijn:

ID=1 (Deze zou je niet echt nodig hebben. In MySQL ook niet, maar ID's zijn overzichtelijker. ID's zijn vooral nodig met bijv. forum berichten)
Naam=Kevin_Warde
Wachtwoord=lala

Je moet wel een MySQL host hebben (heel vaak op webhosts: "phpmyadmin") en SQL scripttaal kennis hebben.
BIJV. om een tabel te maken:

CREATE TABLE `Gebruikers`(
`ID` int(10) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
`Naam` varchar(25) NOT NULL,
`Wachtwoord` varchar(75) NOT NULL,
PRIMARY KEY(`ID`)
) ENGINE = MyISAM;

Waarschijnlijk werkt die niet op SAMP, maar in ieder geval wel op webhosts.

@Biesmen: Nice tutorial. Maar misschien kon je hem beter met djson maken: Djson werkt hetzelfde als dini, maar heeft andere functie namen, je moet iets bij OnGameModeInit/OnFilterScriptInit / Exit nog iets toevoegen en het is heel veel sneller.

Biesmen
15/04/2011, 07:38 PM
@Hiddos en @Kwarde Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik gebruik dit omdat het dan begrijpelijk is voor beginners. DJSon is toch nog iets ingewikkelder.

Kwarde
15/04/2011, 08:05 PM
@Hiddos en @Kwarde Zoals ik al eerder heb aangegeven, ik gebruik dit omdat het dan begrijpelijk is voor beginners. DJSon is toch nog iets ingewikkelder.
Dat snap ik, heb ik ook gelezen, maar persoonlijk vind ik dit niet (sorry).
Ik bedoel, hier:

"dini_IntSet" is "djSetInt" (alleen andere functie naam eigenlijk)
"dini_Create" is "djCreateFile" (zelfde).
En ik kan zo door gaan.

Biesmen
16/04/2011, 10:53 AM
Achjah, ik ga niet zo erg om met DjSon. Ik gebruik Y_Ini of gewoon de regular systeem, dus ik weet niet zoveel van DjSon en die andere.. :p Ik kijk wel even naar DJSon, dan maak ik misschien daar ook wel een tutorial over.

playbox12
16/04/2011, 01:54 PM
Kijk het kan aan mij liggen hoor, maar het zou best kunnen dat dini en strtok makkelijk zijn om te leren. Maar je geeft zelf al aan dat je het niet aanraad, waarom een tutorial schrijven met iets wat je niet aanraad? Je leert mensen iets dus verkeerd dan snappen ze het, daarna kunnen ze weer opnieuw iets gaan leren omdat hun oude manier dus niet goed is (in dit geval, outdated, traag).

mamorunl
16/04/2011, 02:01 PM
Kijk het kan aan mij liggen hoor, maar het zou best kunnen dat dini en strtok makkelijk zijn om te leren. Maar je geeft zelf al aan dat je het niet aanraad, waarom een tutorial schrijven met iets wat je niet aanraad? Je leert mensen iets dus verkeerd dan snappen ze het, daarna kunnen ze weer opnieuw iets gaan leren omdat hun oude manier dus niet goed is (in dit geval, outdated, traag).

Om te leren rennen, moet je eerst leren lopen. Strtok is een handig iets om de functionaliteit achter andere functies te leren (zoals dcmd). Vandaar is het ook aan te raden om te weten hoe strtok werkt, je hoeft er niet mee te werken, maar zo kan je leren wat er allemaal gebeurd en kan je de andere methoden (dcmd, zcmd etc) beter begrijpen en utiliseren.

playbox12
16/04/2011, 02:03 PM
Om te leren rennen, moet je eerst leren lopen. Strtok is een handig iets om de functionaliteit achter andere functies te leren (zoals dcmd). Vandaar is het ook aan te raden om te weten hoe strtok werkt, je hoeft er niet mee te werken, maar zo kan je leren wat er allemaal gebeurd en kan je de andere methoden (dcmd, zcmd etc) beter begrijpen en utiliseren.

Het ging ook vooral om dini, strtok kwam er in dit geval bij, en zou kunnen worden weggelaten. Ik heb persoonlijk geen van beide geleerd en ik kan andere methodes perfect 'utiliseren'.

Het is een tutorial, mensen vertrouwen erop dat de schrijver dus voldoende kennis heeft om een goede tutorial te schrijven. Het wordt dan ook verwacht dat hij goede methodes gebruikt, en niet de oude, waarom dini leren als je ook gelijk yini net zo makkelijk kan leren?

mamorunl
16/04/2011, 02:19 PM
Het ging ook vooral om dini, strtok kwam er in dit geval bij, en zou kunnen worden weggelaten. Ik heb persoonlijk geen van beide geleerd en ik kan andere methodes perfect 'utiliseren'.

Het is een tutorial, mensen vertrouwen erop dat de schrijver dus voldoende kennis heeft om een goede tutorial te schrijven. Het wordt dan ook verwacht dat hij goede methodes gebruikt, en niet de oude, waarom dini leren als je ook gelijk yini net zo makkelijk kan leren?

Waarom leer ik op school hoe een computer van 1980 in elkaar zat?

playbox12
16/04/2011, 02:35 PM
Waarom leer ik op school hoe een computer van 1980 in elkaar zat?

Dan leer je de basis, wat heeft dini hier mee te maken? Dini is een versimpelde versie voor de fwrite functies dat weet jij zelf ook. Waarom dini leren? als je ook nieuwere en snellere ini writers kan leren?

Waarom worden op opleidingen nieuwe boeken gekocht? dat is omdat ze verder zijn met een technologie, volgens jou zouden we dus eerst wiskunde boeken uit 1980 moeten leren voordat we verder gaan?

Om de basis te leren zou je dus eigenlijk de fwrite functies moeten leren, dan kan je versimpelde en snellere ini writers beter begrijpen en utiliseren. Een oude writer leren heeft totaal geen nut.

mamorunl
16/04/2011, 03:11 PM
Ik zou eerder mySQL pakken voor een 'iniwriter'.

playbox12
16/04/2011, 03:21 PM
Ik zou eerder mySQL pakken voor een 'iniwriter'.

Ik ben ook een mysql fanaat, en ik heb bijna nog nooit iets anders gebruikt. Maar de discussie ging over waarom hij geen dini en of strtok moest gebruiken in een tutorial waar mensen van moeten leren.

mamorunl
16/04/2011, 03:30 PM
Ik moet zeggen dat ik erg van dini heb geleerd. Ik heb daarvan geleerd dat ik eigen functies kan maken die dat soort dingen doen. Ik heb geleerd dat deze functies extra dingetjes kunnen doen voordat je schrijft.

Ik heb voornamelijk bestanden kunnen schrijven zonder dat ik de fwrite etc hoefde te kennen (ik heb dat nooit gekund)

playbox12
16/04/2011, 03:37 PM
In de tijd dat jij dat hebt geleerd (kijkend naar je registratie data is dat jaren geleden) was dini snel en goed. Tegenwoordig zijn er betere alternatieve uitgekomen waar je net zoveel kan leren.

YIni bijvoorbeeld.

Mijn punt is simpel, waarom iets ouds gebruiken als er betere alternatieve bestaan, deze dicussie is er heel vaak geweest (vooral op de main forums) Y Less heeft ook thread gemaakt over hoe je een tutorial schrijft, waar dit ook ter sprake komt.

Ik mag dan een freak zijn wat betreft trage code, maar als je een tutorial schrijft weet dan zeker dat je het EGT goed doet, en dat je mensen EGT iets goeds leert.

mamorunl
16/04/2011, 03:59 PM
echt*

maar ja, ik laat deze discussie nu voor wat het is. Ik script al een tijd niet meer inderdaad. Ik heb 0.3 nog niet eens gespeeld xD

Ik ben hier alleen nog maar op het forum en daarvoor ben ik om hier omhoog te klimmen naar wereld dominator xD (nah, dat is een geintje)

playbox12
16/04/2011, 04:10 PM
echt*

maar ja, ik laat deze discussie nu voor wat het is. Ik script al een tijd niet meer inderdaad. Ik heb 0.3 nog niet eens gespeeld xD

Ik ben hier alleen nog maar op het forum en daarvoor ben ik om hier omhoog te klimmen naar wereld dominator xD (nah, dat is een geintje)

Ik doe altijd me best om mijn Nederlands grammaticaal goed te houden, maar het faalt regelmatig zoals je ziet.

Succes met wereld dominator te worden, ik steun je ;).

En we hebben allebij gelijk, ik ben gewoon een zeikerd wat betreft scripten. (een luie perfectionist is een goede beschrijving :P).